Thursday, February 9, 2012

Day 7 - Thursday 9 Feb 2012 : Rusutsu to Otaru



Bangun pagi, tengok kat luar tingkap, subhanaallah... cantik betul permandangan dari bilik ni. Lepas siap2 packing, cari breakfast kat konbini sebelum balik naik bas sebelah pagi. Lepas check out, tunggu  Donan Bus pkl 10 pg utk ke Sapporo, kena bayaran 2,040 yen utk seorang dewasa, 1,020 utk kanak2. Actually aku book Rusutsu-go utk balik ke Sapporo dan bas ni pulak free of charge... Tak kena bayar apa2... Tp memandangkan tripnya hanya pkl 5 ptg dan akan smpi Sapporo pkl 7 mlm, aku cari alternative lain... Nak balik awal sikit sebab plan nak jalan2 ke Otaru. Lepas letak bag di Toyoko Inn Sapporo, Kita-guchi semula... Hotel yg aku akan check in hari ni.







Aku terus ke Otaru. Jauhnya lebih kurang setengah jam naik express train dari Sapporo. Cuaca kat sini mcm sejuk lagi dari Sapporo aku rasa... Maybe sebab ramalan cuaca pun ckp dijangka salji akan turun dan memandangkan Otaru ni mengadap laut yg bersempadan dgn Russia. Angin dari arah Siberia atau tanah besar benua Asia memang selalunya sejuk... Smpi Otaru, cari makan dulu... Masuk satu kedai sushi di Sushiya-dori ... Kalau translate ke bahasa Melayu, maknanya jalan kedai sushi.. Kat sini memang kiri kanan jalan penuh kedai sushi. Kalau ikut review, Otaru memang terkenal dgn sushinya... Tp aku rasa aku makan kat Osaka dan Hakodate lagi sedap. Nasi dia mcm kurang lembut kot utk preference aku... Aku rasa mcm kasar sikit... Mungkin kat kedai jer kot mcm tu.. Other than that, ok... Satu lagi... Ada salah satu sushi yg memang dah lama sangat aku x makan sejak zaman student rasanya... Sbb memang aku tak suka yg ni... Sushi sotong.... Tp dah ada, aku mkn ler jugak... Tp confirm aku memang x suka... Actually aku memang suka sushi... Tp ada beberapa "neta" yg aku tak berapa suka... Antaranya adalah sotong dan telur...






Lepas makan sushi, jalan2 melawat canal yg famous tu... Lepas tu pergi kedai Music box. Org Jepun panggil music box ni orgel (Jepun sebut “Orugoru”). Bila aku tanya music box, ramai yg blur... Dia kata karaoke ? CD shop? Sampai aku kena explain yg kotak ada keluar music... Baru ler diorang faham... Ibuarif beli satu music box lagu Dakishimetai dari Mr. Children... Aku yg pilih lagu tu...  





Balik daru Otaru, singgah satu kedai makan pasta dkt shopping complex sebelah Sapporo station, pastu balik bilik basuh baju pakai coins laundry sebelum tidur.

No comments:

Post a Comment